Op bezoek bij Ruth

Deze keer waren we op bezoek bij de man die jarenlang de financiën van onze vereniging op meer dan voortreffelijke wijze heeft beheerd.
Ruth Beijen, daar waren we te gast.
Door gezondheids problemen was Ruth niet meer in staat het werk behorende bij het penningmeesterschap uit te voeren zoals hij dit jarenlang heeft gedaan.
En vanzelfsprekend ook aan Ruth de vraag “hoe ben je met vogels in aanraking gekomen”.

Vroeger thuis, dit was in Soest, had zijn vader diversen dieren rondom het huis zoals, eenden, kippen maar ook vogels.
Zelf was hij ook altijd met diversen dieren in de weer, zo werden er regelmatig salamanders en kikkervisjes uit de vijver gevist.
Een vogelsoort waar Ruth heel veel plezier aan heeft beleefd waren de kauwen, zo wist hij dat er in een nest in een boom bij de ijsbaan in De Bilt jonge kauwen zaten.
Heel jong werden ze dan door hem grootgebracht en vanzelfsprekend werden ze ook zeer tam.
Tijdens een van de avondvierdaagse liep Ruth met een tamme kauw op zijn schouder toen hij werd aangesproken door de plaatselijke boswachter, deze sommeerde Ruth de vogel te laten gaan waarop Ruth de vogel in de lucht “gooide” maar binnen de kortste keren zat de vogel weer op zijn schouder.

Het was in 1978 dat hij zijn werk als bedrijfsleider bij Slagerij van Loo om gezondheidsreden niet meer uit kon voeren en werd hij afgekeurd.
Nadat hij enkele vogeltentoonstellingen had bezocht besloot hij in 1978 lid van Vogelleven te worden.
Ruth was en is een trouw lid die geen enkele vereningings- bijeenkomst overslaat, zo ook een van de eerste JAV die hij meemaakte, er moest gestemd worden en Ruth stak ook zijn hand op, dit was voor de toenmalige voorzitter, Teus van Rooijen(+) reden om aan Ruth te vragen hoe oud hij eigenlijk was en of hij wel mocht stemmen, Ruth was op dat moment 31 jaar.
Bij Vogelleven kwam hij in contact met Stinus Dijkstra (+), Stinus kweekte roodagaat en roodivoor in de kelder van zijn woning aan de Kerkstraat in Utrecht.
Ruth zijn interesse was gewekt en er werden enkele koppels kanaries aangeschaft, maar al snel bleek dat roodfactorige vogels niet zijn ding waren.

Er werd rondgekeken bij overige leden van de vereniging en een van die mensen was de heer Groot Bleumink(+) die diverse soorten postuurkanaries kweekte.
Samen met Groot Bleumink ging Ruth naar de Fa.Guliker in Den Bosch, dit was een importeur van o.a. Engelse postuurvogels en hier werden acht Borders aangeschaft.
He was de bedoeling dat dit vier koppels zouden zijn, maar helaas het bleken zeven mannen en één pop te zijn, terug naar Guliker met vier vogels en naar huis met vier “nieuwe vogels” hopelijk nu twee koppels, maar na enige tijd bleek dat dit drie  mannen en één pop waren.
Er waren nu twee koppels waar mee gekweekt kon worden, dit leverde het eerste jaar 4 jonge vogels op waarmee hij tijdens de tentoonstelling in gebouw “De Magneet” het Kampioenschap bij de postuur behaalde.

Van Henk Middag kocht Ruth een Border man, gelukkig bleek dit een pop te zijn.
Voor een beginnend vogel liefhebber is het begin nog niet zo eenvoudig, dit bleek onder andere toen de standaardeisen voor postuur werden gewijzigd, kom hier maar eens uit als beginnend liefhebber.
Inmiddels was zijn dochter, Diana, ook helemaal “gek” van vogels geworden en zij wilde graag met Glosters gaan kweken, met uitzondering van hulp bij het koppellen deed zij alles zelf. Maar zoals we dit zo vaak zien, kleine meisjes worden groot en dan komt er een vriendje om de hoek kijken die helemaal niets met vogels heeft en mag pa de vogels hebben en er verder mee kweken.

Naast enkele koppels Glosters kwamen er Fife Fancy’s bij en dit zijn de vogels die Ruth tot op de dag van vandaag nog steeds kweekt.
In de tussen liggende periode is de familie Beijen nog wel eens verhuisd, vanaf de Hessenweg, waar ze boven de slagerij woonde streken ze neer op de 1e Brandenburgerweg.
Een soort vogel die Ruth ook wel aanspraken waren parkieten, bij Henk Kooy(+) kon hij een Witte Valk ophalen, bij aankomst mocht (moest) Ruth de valk zelf uitvangen.
Hij herinnerde zich nog als dag van gisteren hoe dit is gegaan, hij liet het niet merken maar de tranen stonden in zijn ogen, hij was weer een ervaring rijker, volgende keer toch maar een handschoen aan.

Er werd verhuisd naar Austerlitz en hier werd een groter vogelhok gebouwd.
Dit was in de periode dat Ton Jacobse, vanwege papagaaien ziekte, al zijn parkieten ging opruimen, Ruth heeft toen diverse soorten overgenomen en ging met de parkieten aan het kweken.
In Austerlitz  kweekte hij ook nog enige tijd enkele soorten tropen.
Maar zijn interesse bleef toch bij de Fife Fancy, daarnaast heeft hij ook nog enige tijd Forpussen gekweekt.
Met de Fife Fancy’s kweekte hij zeer goed in deze fase maar als je dan op enig moment vergeet de deur van het hok dicht te doen dan duurt het niet lang voordat de vogels dit hebben ontdekt en de vrijheid nemen.

Er werd verhuisd naar De Bilt en dit was een reden voor Ruth om alleen nog met Fife Fancy verder te gaan.
Opnieuw werd er verhuisd nu naar de Planetenbaan, een flat, hier werd de “kleine” kamer geschikt gemaakt voor de vogels, er kwamen naast de Fife Fancy nu toch ook weer Borders bij.
Op nieuw verhuisd, nu naar een aangepaste woning aan de Liguster in Bilthoven.
Inmiddels was zijn schoonzoon, Jan van der Poel, lid geworden en kwamen er voor hem tropen, zebravinken, Japanse meeuwen en zilverbekjes.
Hiermee waren zowel Ruth als Jan succesvol met de kweek wat dan ook resulteerde in prima resultaten op de diversen tentoonstellingen.
Begin 2009 werd Ruth opgenomen in het ziekenhuis, zijn vogels werden dagelijks verzorgd maar van een gerichte kweek is niet veel gekomen.

Toch zullen er tijdens de TT-2009 enkele vogels van hem te bewonderen zijn. Het is voor deze TT dat we bij hem op bezoek waren dus of er resultaten behaald zijn weten we het moment van schrijven nu nog niet.
Wat we wel weten is dat zijn vogelhok door Ton Jacobse rolstoel vriendelijk is gemaakt.
Ruth is gelukkig hierdoor in staat om zijn vogels weer zelfstandig te verzorgen.
In zijn hok heeft hij nu 12 broedkooien die zo zijn opgesteld dat hij er met de rolstoel onder kan rijden om zo alles te verzorgen.
Door dit alles gaat hij wel met minder Fife Fancy kweken en zal hij in de buitenvolière nog met wat tropen gaan kweken.

Het zal duidelijk zijn dat we op bezoek waren bij een man die van doorzetten weet, een grote interesse in vogels heeft en een verenigingsman in hart en nieren.